Ahad, 13 Mac 2011

SeKaDaR PeRKoNGSiaN...


Assalamualaikum.....

Tetiba saya nak mengulas tentang sebuah drama yg pernah saya tengok di TV3. Sangat berkesan dihati saya sbnrnya terutama satu babak dimana seorang suami/bapa yg hidup dlm kemiskinan tapi kuat berusaha dan patuh pada ajaran agama telah memohon dlm solatnya. Pohonnya pada Allah s.w.t..."....berikanlah aku kesenangan/kekayaan walaupun hanya sekejap..". Allah makbulkan doa hamba ini tp disertakan sekali dengan ujian. Xpayah saya ceritakan lebih lanjut sbb apa yg ingin saya kongsikan sebenarnya berkaitan dengan doa yg kita panjatkan pada Allah s.w.t. Doa2 tersebut didengari dan ada yg telah pun Allah kabulkan tanpa kita sedari.

Saya lantas teringat setiap doa tentang jodoh yg saya pohon pada Allah s.w.t. Dan saya kaitkan dengan apa yg telah saya lalui dlm proses untuk mencari pasangan hidup. Alhamdulillah, bersyukur saya pada Allah s.w.t...bukan mahu mengatakan bahawa calon2 yg dtg itu tidak beriman, tidak beragama tp sesungguhnya Allah mahu berikan yg terbaik sebagaimana yg saya pohon pada-NYa. Allah s.w.t sesungguhnya tidak pernah menganiaya hamba-Nya, melainkan diturunkan setiap sesuatu itu dengan sebab dan alasan tetentu disertakan dengan hikmah disebaliknya.

Lelaki yg baik adalah untuk perempuan yg baik.....itu janji Allah. Untuk mendapatkan yg terbaik, saya mesti menjadi yg terbaik. Untuk mendapat lelaki yg soleh, saya mesti jadi solehah. Jika yg berlaku adalah sebaliknya....itu adalah ujian yg disertakan dgn hikmah disebaliknya. Bersangka baiklah dengan Allah s.w.t sbb Dia Tuhan Yang Satu tiada duanya, Yang Maha Pengasih dan Penyayang, Yang Maha Mengetahui tentang segala yg tersurat mahupun yg tersirat.

Sesungguhnya apa yg baik itu datangnya daripada Allah s.w.t dan yg sebaliknya itu adalah kelemahan saya. Wassalam......



Tiada ulasan:

Catat Ulasan