Selasa, 16 Jun 2009

Nak Crita Gak...


Crita nih aku rasa nk tgelak pun ada...senyum sorang2 pun ada n mcm2 lah yg aku rasa. If amalina n nisa baca mesti konfius...betul ker apa yg blaku tuh atau hanyalah mimpi semata2 hahahahaa. Aku nih kt sek mmg agak garang yg amat ler ngan bebudak, walaupun badan ku kecik molek tp suaraku bgema bak harimau mgaum lam gua. Tapi tahun ni aku pun xtau naper semua org kata aku dah berubah hehehehehe....bukan semua lah tp dah 3org cikgu bgtau aku bdk2 kata aku makin baik.."cikgu ayu dah berubah lah cikgu, dah xmcm dulu lg..xmarah2 dah...bla bla bla..." yg ni cikgu disiplin bg tau aku sblm cuti sek, ada bdk2 crita ngan dia lah. Hari ni aku dgr lg, ada cikgu tu tanya bdk2 kelas dia... cikgu mana paling garang...budak tu cakap cikgu ayu..."tp kan cikgu, cikgu ayu dah jarang marah2 skrg nih...baik jer.." hehehehe yer ker aku makin baik.


Mungkin kot.... sbb aku dah penat nk jerit2...maklumlah dah 5 tahun aku myumbangkan suara ku, maunya tak penat. Ditambah lg bebanan kerja masa dulu2 byk la bbanding tahun ni...dulu aku dapat 28 waktu mgajar seminggu paling sikit pun 26 waktu seminggu xtermasuk lg kelas relief (ganti guru yg xdtg)...mmg agak terbeban, jd cam biasa bila kita penat n budak2 lak buat perangai bila kita masuk kelas mmg la kita rasa nk marah. Tu yg jd agak garang tuh...masa tu lak kira2nya darah muda kan hehehehe... xder lah skrg ni aku dah tua cuma usia tu dah makin byk sikit n makin matang lah kot. Skrg nih cikgu kt sek dah blebih2 lak, jd bebanan kerja tu kurang lah sikit. Tahun ni dapat 22 waktu jer..kira dlm sejarah ler sepanjang mgajar 5 tahun ni...jadi boleh ler aku senyum sikit, sbb tu kot nampak cam baik sikit. Lgpun budak2 pun dah kenal sgt ngan perangai aku sbb dah 5 tahun bmakna bdk2 ting 5 dah kenal aku sejak awal mereka mnapak kt sek men lg, jd mereka kurang cari pasal ngan aku lah...tu lg satu faktor yg mnampakkan aku makin baik hehehehe...


Cikgu2 lak kata aku makin baik coz aku kurang jerit2 mintak diaorg anta disket SAP (Sistem Analisis Peperiksaan..tuk key in markah peksa). Ada sbbnya gak tu...dulu2 aku pun bdk baru blajar gak sal sistem nih, byk benda yg aku xtau jd nk gabung data n betulkan mana yg silap tu amik masa yg lama la sikit, kadang2 ngadap laptop drpd blk sek sampai lah dah tgh2 mlm buta..jd aku kenalah jerit2 ingatkan cikgu2 suh anta on time sbb data kena anta kt PPD xleh tangguh2. Tp skrg cikgu dah paham sgt2 lps jer peksa, terus dlm masa sminggu kena siapkan SAP n anta..so xyah ler aku jerit2 kan. Cikgu2nya pun dah mahir dah mgunakan SAP jd mslh masa nk gabung data dah kurang ler...bmakna kerja aku pun kurang lah jugak. Jadi aku boleh ler senyum lagi......sbb tu aku makin baik kan kan kan.


Apa2 hal pun trima kasih lah kt kekwn yg dah paham sgt2 ngan perangai aku nih...bkn marah saje2 tp btempat lah. Alhamdulillah sbb kwn2 gak la aku jd makin baik hehehehe, mereka beri kerjasama penuh tuk mudahkan kerja aku n plajar2 gak ler sbb dah memahami perangai cikgu ayu nih n kurang carik pasal...alhamdulillah stakat ni mereka bleh trima teguran aku scara baik atau pun agak kasar sikit. Semua tuh tuk kbaikan mereka gak...yg salah tetap salah, disiplin mesti diutamakan...Bersama memartabatkan profesion perguruan.












2 ulasan:

  1. hm betul tu yu.. baguslah dah berubah, aku ni ngaja budak besa lagi tak boleh marah2

    BalasPadam
  2. alhamduliilah ...suka aku dgr mu dah jadi cikgu baik..heeeee.Dulu pun baik, tapi ada semangat rimau sket.skrg dah jadi wonderpet.heeeeee....

    BalasPadam